torsdag 9 februari 2017

Skogen med stövarn..157h

Parkerade i början av marken.. under natten hade det snöat så vi smög längs skogsvägen.. En färsk rävlöpa gick i närheten av konstgrytet och jag skickade iväg hunden i den. Han jobbade på länge men det tog stopp vid en annan väg genom marken. Jag tänkte att han stött ihop med en gubbe som rasta sin hund. Lika bra att ta sig dit.. Men där fanns bara rävspår och spår från stövarn.. Jag tog mig tillbaka men efter 1h kom hunden tillbaka. Vi gick ner på isen.. Där hade räven varit och kalasat på gässen sen igår.. jag skickade iväg stövarn på nytt. Han kom åter och vi gick vidare genom marken förbi åteln och bort mot bäckravinen. Stövarn stack iväg några hundra meter... på vägen fanns det harspår. Hunden började skalla och strax efter kom nåt springandes på vägen.. en HARE! Pang! Bössan fick tala.. Hunden kom efter..  Första viltet för hunden var fällt.... kanske var det dumt med tanke på att jag först och främst skall jaga räv? Stövarn var nöjd iallafall..

2 kommentarer:

  1. Grattis! Så djäkla kul att fälla första viltet för egen hund!
    Hare är ju gott!

    SvaraRadera
  2. Gratulerar! Alltid lika kul med första fälda viltet för en hund.=)

    SvaraRadera