onsdag 8 februari 2017

Skogen med stövarn...154h

Kylig morgon.. minus 4 grader och blåsigt. Jag parkerade i början av marken och vi smög oss ner mot åteln. Strax före åteln började stövarn att dra i kopplet och nosa i backen. Jag kopplade loss honom och han sprang ner på åteln..och vidare över kullen och ner i bäckravinen.. Jag hörde skall och fick se något komma längs vägen 50m bort.. EN RÄV!! Den försvann bakom några granar men kom inte fram igen.. Några skall  hördes och stövarn kom på vägen. Han stannade till där räven synts men sen klampade han ner i diket och började att dra i en tuggad gås. Jag skyndade mig ner och pekade där räven sprungit.. Stövarn följde i spåret 200m men vände åter. Jag gjorde ett nytt försök och gick med en bit i spåret. Nu fattade han och stack iväg efter. .. Det gick vidare 1.2km till ett berg utanför marken... sen vidare ut mot ett viltstaket.. Jag förflyttade mig och drevet passerade några hundra meter bort. Sen gick det vidare mot en tunnel under vägen så jag fick förflytta mig igen. Drevet vände och passerade riktigt nära.. jag hörde flåsandet.. Sen stack det vidare mot området med sten.. sen stod det still och snurrade länge.. Drevet gick på nytt och tvärs över sjön.. men nu tog det stopp vid viltstaketet igen. Stövarn kom tillbaka.. I sjökanten fanns det massa rävspår så jag försökte få honom att följa dem.. några hundra meter hängde han på men kom åter igen.. Uppe på grusvägen fanns nya rävspår..de fanns inte tidigare under morgonen. Två olika rävar verkar det vara...olika storlek på spåren. Rävarna hade ätit av gässen på isen nedanför konstgrytet.. 2.9mil fick hunden i benen idag..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar