lördag 18 februari 2017

Kråkjaktsmorgon..

Kompisen bjöd in till kråkjakt.. Jag gick upp vid 0500.. hade ju en bit att åka genom skogen. Det var dimmigt och underkylt regn.. sikten var 10m max så det blev till att köra i 50-60km/h..  När det äntligen blev dimfritt så stod jag på gasen.. och fick sladd..och hann precis häva sladden innan nästa kurva.. dubbfria däck är inget bra på is.. det var bara till att snigla sig fram resten av vägen. Vi sågs hemma hos kompisen och åkte ut till en bondgård.. Vi satte oss i varsitt gömsle för att öka på chanserna.. kaj och kråkbulvaner skulle locka in de skränande flockarna. Morgonen började med att en rovfågel landa 1m bakom hövvet på mig.. jag hoppade till och den likaså. Sen kom ett gäng kråkor som landade i en telefonledning. De fåglar som kom inom skotthåll blev på plats.. 3 kråkor och 1 kaja.. men jag bommade 1 kaja pga jag pillade på mobilen.. Kompisen fick ner 2 kråkor.. Inte mycket men vi bröt redan klockan 0900...
Vi kollade läget på en annan gård också.. där satt det fullt av fågel men vi valde att lägga ut bröd åt dem.. matar man en vecka så kan man skjuta rejält en morgon istället..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar