söndag 8 januari 2017

Vakat räv..

Åkte till bondgården tidigt. Klev ur bilen 19.20 och hörde räv skälla på andra sidan gården mot samhället. Jag tog på mig extrakläder och laddade bössan.. och när jag klev upp till kojan fick jag se en räv sticka iväg. Vid 20.00 kom en räv förbi till höger på åkern. Jag följde den med kikaren men kunde inte bestämma mig för att skjuta.. det var hus bakom när jag hade bredsidan och sen hade jag den rakt framifrån på 60m...då tänkte jag skjuta men hann inte..den kom bakom bröten och i nästa stund drog den bortåt. Jag hörde räv åt minst 3 olika håll och på ena stället verkade det vara 2 i slagsmål...så 4 rävar finns säkert kring åteln. Vid 22.00 hörde jag prassel..något grävde nedanför jordhögen.. blott 10m framför gluggen! Visst verkade det som att det var en räv och även idag fick jag ryggen i kikaren.. djuret kom närmre och en vit bröstkorg och ett rävansikte fyllde ut kikaren.. 5m ifrån gluggen!!!! Nåt hände innan jag hann trycka och räven sprang ner...den stannade till 60m bort på åkern till höger.. jag vred bössan och min kropp som en orm.. fick in den i kikaren och det visade sig vara en stor räv med skabbangripen svans. Några människoröster hördes och jag avstod skott.. skrämmer ju skiten ur dem om de går på vägen bakom jordhögen.. En stund senare hör jag en annan räv skälla på avstånd.. en stor räv 500m bort.. Lustigt att rävarna går så nära husen och hundarna i hundgårdarna.. Jag satt kvar till 00.30 men det blev inget idag heller.. jag förvaltade skottchanserna dåligt även idag.. men det gäller att jag inte skjuter en katt av misstag då bonden har flera...sen vill jag att räven blir på plats..och dessutom ha en ofarlig skjutriktning..  Om några dagar är det fullmåne så då lär det bli lättare att se och skjuta dem på åteln..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar