onsdag 4 januari 2017

Skogen med stövarn...123h

Kompisen ville med ut och jaga... Han dök upp vid 7 men vi var inte i skogen förrän 830.. Dagen till ära så kom det ett ymnigt snöfall.. Det kändes verkligen bra och förhoppningarna växte om att få fälla den första räven för hunden.. Han gjorde sina vanliga sökrundor och det blev ett drev bortom åteln.. Det drog iväg 1 km och snurrade runt. Han tappade bort det och kom åter.. Idag fanns det lite snö så vi gick och kollade... och fann rådjursspår.. Hunden ville iväg i spåren igen men jag skrek fyyyy rååådjur! Han stannade upp och lät sig kopplas. Vi gick tillbaka förbi åteln och då vi hittade ett misstänkt rävspår så släpptes hunden igen.. han började väcka i granplanteringen men kom tillbaks..  Vi gick tillbaka till vägen och nu undersökte han sjöisen.. den höll för han sprang över några vändor. Sen drog han tillbaka över berget vid åteln och sökte runt där det brukar ligga rester efter rävens måltider.. Plötsligt hade han fått ordning på spåren och drev iväg.. fullt drev.. Det buktade som bare den och vi gjorde oss beredda.. Drevet gick mot vägen 2 gånger men vände strax före..vår vittring låg ju där. Drevet gick iväg och sen blev det stopp i kanten av en annan skogsväg.. Där finns ett berg så det är möjligt att där finns ett krypin. Hunden stod still där väldigt länge så till slut fick vi gå dit. Spår av människor...hund och barnvagn. Men också rävspår där stövarn drivit fram mot vägen. Vi kopplade hunden men när vi kollade längre tillbaka där drevet gått så fanns det rådjursspår..   Rådjursdrev som växlat till rävdrev? Jag börjar tröttna på alla skogskameler.. hunden skall driva räv..  Vi gick till bilen ich körde längst in i marken.. Hunden släpptes men nu höll han sig nära oss.. Vi vandrade ett tag men sen sökte han ut igen..och i ett onråde stod han länge ...tiden gick så jag försökte att kalla in honom.. Det funkade inte för nu var han nåt på spåret..  Jag försökte låta som en stockholmare men det funkade inte.. hunden sprang bortåt..  Jag fick helt enkelt gå efter över träskmarken.. jag kom så nära som 50m ifrån hunden..men han ville inte med hem. Jag slängde mig på marken och gömde mig..då kom han men vände 1m ifrån mig.. och stack iväg igen. Jag höll upp min mössa och sa ta busen! Det funkade och hunden kom springandes.. Äntligen! Rask promenad till bilen.. Hunden fick ihop 2.3mil idag och jag ca 7km...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar