lördag 7 januari 2017

Gårdagens rävvak..

Igår skulle snön komma efter 2100.. Jag åkte bort till min vakkoja på bondgården och satte mig vid 2200...först kastade jag ut köttiga bitar av gås-innanmäte. Det tog en timme innan jag fick se den första räven rusa över åkern till höger om mig.. eller var det mer än en? Klockan tolv fick jag se nåt i kanten av jordhögen.. en mörk skugga som rörde sig likt en räv.. jag tittade i kikaren.. Den gick framåt en bit och jag fick se att det var en räv.. men jag hann inte skjuta innan den suddades ut bland starrgräsets mörker.. En stund senare såg jag en räv pipa iväg till höger om mig på åkern.. om det var samma eller en annan var svårt att avgöra..  Räven åt några köttbitar så den kommer väl tillbaka.. Jag satt kvar..klockan var nu 0230.. snön tilltog och jag tyckte att jag kände doft av räv flera gånger..men det gick inte se nån. Ett gäng volvoraggare lekte rally ute på vägen bakom kojan.. Jag packade ihop 0430.. Jösses vad de hade snöat.. mina spår var borta. Volvoraggarna hade kört ner 2 av bilarna i diket och hade fullt upp med att dra upp dem igen.. Skoj att sladda i snön....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar