tisdag 27 december 2016

Viltspår med räv..

Stormen blev inte så allvarlig som vädret förutspått.. alla träd stod kvar. Jag begav mig till skogen på morgonen och drog upp ett spår med räven jag fångade på julafton. Ungefär 300m långt och som ett stort U till formen. Jag lät spåret ligga i 30min innan jag hämtade stövarn och släppte på. Spååår kommenderades och han tog sig an uppgiften med ett brinnande intresse! Nosen gick i backen men han lyfte och vindade då och då.. ett rävspår luktar starkt när man som jag drar en hel räv längs marken.. en löptik dessutom. Han löste uppgiften och gick fram till räven och borrade in nosen i den.. beröm utdelades och en bit blodpudding plockades fram för att förstärka berömet för väl utfört arbete. Jag lyfte räven och svinga den lite i luften.. stövarn hoppade efter som att han ville fånga busen... Jag berömde lite till innan vi gick till bilen.. Rävintresset tycks vara fäst hos hunden nu..och bättre lär det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar