måndag 5 december 2016

Skogen med stövarn...99h

Dags att testa pejlen.. Jag började jakten vid mitt konstgryt.. och tanken var att kolla över mina mårdfällor och titta efter ett gryt.
Nu kunde jag se hur långt ifrån mig hunden stack på sina sök.. första söket drog iväg över 200m.. Han kom åter och gjorde några sök till i den längden.. Men 4e söket stack han iväg 487m.. det var inte illa! Mårdfällorna kollades och en hade slagit igen.. men någon fångst fanns det inte.. inte heller något bete kvar.. Nytt bete stoppades i.. trafikdödad ekorre och honung.. Hunden gjorde ett ännu längre sök.. 528m.. Vi gick och kollade en sydsluttning där det ska finnas ett gryt.. jag hade letat på fel ställe sist.. Jag hittade ett rådjurskranie så jag var nog i krokarna av grytet men lyckades ändå inte hitta det. Hunden stack iväg och när den var 150m bort så började den driva nåt.. jag ställde mig beredd utifall att en räv kom farande.. men drevet tog slut efter några minuter. Vi vandrade mot bilen.. Men hunden hade jaktlust kvar och sprang ner mot sjön.. och vips var han ute på isen! Jag trodde inte kanterna bar så att han kunde komma ut men jag hade fel och fick nervöst försöka kalla in honom. Det var inget han ville för nu hade han nåt på spåret.. som väl var hittade jag en älgskank i sjökanten och lyckades locka till mig honom med den.. Hunden kopplades och vi gick till bilen.. sen åkte vi bort till hygget och kastade några älgben på åteln..  Nu har hunden gjort 99h lös i skogen totalt..det motsvarar 4dygn lite drygt.. jag hoppas på att skjuta första räven innan jag är uppe i 200h.. hur det blir med den saken återstår att se..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar