torsdag 1 december 2016

Jagat rådjur..

Åkte hemifrån vid 9.. Jag skulle göra ett försök på rådjur. Jag valde att smyga en längre sträcka idag.. genom en beteshage och längs en bäck...men jag tänkte sätta mig ungefär där jag satt förra gången.. Dimman var tät och marken mjuk...det var lätt att smyga. På åteln var korparna även idag. Jag smög mig fram till en vildapel i gläntan och satt tyst och väntade.. Efter en timme fick jag se något röra sig till höger om mig ..ett rådjur... aj då.. den kom från fel håll..dåligt kulfång däråt ... Och ännu ett rå dök upp.. Nu var det både get och kid inom skotthåll.. men utan bra kulfång och fortsätter de åt höger så går chansen förbi.. Jag gjorde ett chansning på att få dem byta håll.. jag lyfte bössan lite lätt och de stannade till.. och sen började de traska åt vänster istället.. fast lite för fort. Jag visslade och de stannade.. pang! Kidet stöp i backen... Kulan hade fläkt upp lite väl mycket och vommen hade spruckit.. träffen tog nog lite långt bak.. Det var bara till att ta ur den och snabba sig hem.. Efter en halvtimme från skottögonblicket var den flådd och tömd.. jag fick skära bort lite också.. men sen sköljde jag av den med vatten.. Lapua mega verkar inte vara lämpad för rådjur...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar