onsdag 14 december 2016

Jagat fågel..och åtlat

Satte mig i buskarna vid vakloftet.. tanken var att skjuta kråkfågel... men det gick trögt.. riktigt trögt. Bonden grejade på gården och fåglarna flög inte som jag hoppats...en kaja sköt jag.. det var den ända skottchansen jag fick trots att jag såg över 50 fåglar.. De större bitarna jag åtlat med låg kvar på åkern.. två olika rovfåglar passerade under morgonen.. kul att andra djur har glädje av min åtling..  Jag åkte ner till mitt vaktorn med lite godsaker.. skinnet från en hjort..bland annat.. det hade surnat i säcken och luktade inte så gott.. Rimfrosten hade gjort den nysådda veten vit som snö.. förutsättningar för rävvak finns med andra ord!.. Jag slängde ut kattfoder en bit ut på åkern..  det gör att man får fler och bättre skottchanser.. Ankorna jag åtlade med sist låg kvar.. antagligen har räven varit på min andra åtel eller så har den skyggat för min vittring på andra sidan åkern.. eller så blev den helt enkelt mätt på gässen.. Avtryckarfingret kliade ännu så jag for bort till gården med vakkojan.. Det var ett bra beslut för där fick jag 4 duvor och 1 skata.. Duvorna och kattfoder hamnade på åteln framför kojan.. skatan föll i gödselbrunnen och där fick den stanna.. Jag åkte bort till ännu en gård och där satt säkert 50 duvor på taket.. så ytterligare 4 duvor fick sätta livet till. På den gården utgör duvorna ett stort problem och jag ska se om jag kan ägna lite mer tid där.. för tillfället häckar de och har ungar i bona.. så mitt i vintern förökar de sig med framgång.. Idag fick stövarn vila för han är trött sen igår..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar