tisdag 29 november 2016

Åtlat..

Skulle egentligen gjort ett seriöst försök på gässen idag....men då jag inte kunde komma hemifrån förrän 9 så blev det en chansning....senaste jakten så kom gässen vid 9.30.... men idag var de redan på plats 9.15 när jag kom.. Jag gick ut och la mig i gömslet och hoppades på eftersläntare.. Det kom två mindre flog ifrån två olika håll.. vinden var svag så de kunde tydligen landa från olika håll idag. Jag skrämde upp de 50-60 gässen som suttit bakom mig under morgonen.. de flög iväg och jag hoppades på att de skulle komma tillbaka från rätt håll.. Jag tröttnade på att vänta efter någon timme. Istället gick jag för att trampa hare.. ingen hare stod att finna så jag packade ihop. Nu skulle det åtlas.. utanför mitt vakloft hade räven redan varit och skitit.. jag högg upp älglever.. älgnjure och älghjärna i små bitar.. Och åtlade framför loftet. Sen åkte jag bort till vaktornet och gjorde likadant.. där satt skator..korpar..kråkor..nötskrikor och rovfåglar.. de gillar tydligen dukat bord. Denna gång spred jag åtelmaterialet längre ut på åkern och åt flera håll.. Därefter var det dags för nästa åtel.. vakkojan på bondgården.. där kastades endast en näve smulor i form av älglever..  I högt gräs räcker det långt. Jag passade även på att hänga in några talgbollar i min norska kråkfälla samt solrosfröer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar