söndag 30 oktober 2016

Skogen med stövarn..

Klockan hade ställts om till vintertid och enligt den nya tiden så var klockan 8.45 när jag kom till skogen. De blodiga bitarna av älgnjuren var borta.. räven hade troligen varit framme. Stövarn släpptes och sökte ut på direkten.. Han kom tillbaka efter en kvart som vanligt och vi traskade vidare. Borta på hygget vid min åtel fick han fart.. det blev ett drev och skallen dånade.. Men tyvärr blev det tappt och hunden kom tillbaka. Han sprang ner längs med grusvägen och stannade tvärt.. jag ställde mig och vänta och stövarn fortsatte framåt. När han varit borta några minuter gick jag neråt på vägen. Där hunden stannade låg en färsk rävskit. Stövarn började skalla bortåt i skogen och drevet gick! Det var täta skall och buktade fint... nåt drevdjur hördes inte. De buktade in i en tätning och neråt bäckravinen... inget vägval för en älg eller ett rå kan man tycka. Drevet gick i 10min men sen blev det tyst. En stund senare kom hunden springandes. Vi gick vidare i marken och han sökte ut några gånger. På vägen tillbaka så passerade vi en bäck där vi inte brukar gå.. och så fort han kommit över bäcken så började han skalla. Det blev fullt drev igen.. På en bergknalle låg benrester och fågelfjädrar.. men det fanns även fejade träd i närheten. Något drevdjur gick inte se denna gång heller. Hunden kom tillbaka efter 20 min och jag kopplade honom. På vägen hem kollade vi till älgskinnet som jag la ut igår.. det verkade orört..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar