torsdag 8 september 2016

Skogen med stövarn

Var i skogen med stövarn. Han hoppade glatt in i bilen.. Jag stannade några hundra meter ifrån åteln där jag anlagt ett konstgryt. På vägen låg grävlingskit.. jag släppte hunden och visade skiten för honom. Han tryckte nosen i backen och började rusa längs vägen.. Vi gick ut på hygget där jag åtlat.. där nosade han frenetiskt..  Jag blev attackerad av älgflugor när jag gick in i granplanteringen.. sekunden efter sprang stövarn iväg och började skälla.. drevet rundade ett tjärn och varade 7-8min..och efter 10min var hunden tillbaka. Nåt drevdjur såg jag inte men jag misstänker att det kan ha varit älg.. Sen gick vi vidare genom planteringen mot en bäckravin. Där har jag hittat rester ifrån åteln så jag antar att räven kalasar ostört där. Hunden drog iväg på nytt och efter nån minut började han skalla ute vid grusvägen..  Jag gick de 15-20m som det var till vägen för det kanske var en annan hund där... folk promenerar med sina hundar i skogen ibland. Men när jag kom ut på vägen så hörde jag drevet gå iväg längs med sjön. Efter några minuter tystnade det.. jag stod kvar och väntade på att hunden skulle återvända. Men när jag väntat i 50min så blev jag lite orolig..han har ju bara varit iväg 22min som längst förut. Någon pejl har jag inte köpt än och man skall ju stå kvar så hunden lär sig att hitta tillbaka. Men strax därefter ser jag hunden springa ut på hygget där vi gick ut mot åteln..blott 100m bort. Antagligen kom han på spåret som gick från bilen till åteln och hade bestämt sig för att hitta tillbaka på det viset.. Jag ropade och han kom omgående och lät sig kopplas.. vad han drev förtäljer inte historien.. Jag gick förbi konstgrytet och kollade..utifall att drevet gått dit och stannat..mycket möjligt faktiskt. Men vid grytet var det inte krafsat så jag tror inte det. Jag slängde ut lite åtelmaterial vid grytet.. imorgon ska jag se om det kan bli ett nytt släpp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar