söndag 21 augusti 2016

Bockjakt..

Gick upp vid 04.00...  Var på plats vid åkerkanten 04.30. Jag gick mot den tilltänkta platsen i mörker och dimma.. Men plötsligt hörde jag ett rådjur skälla.. jag tittade i kikaren och fick se get och kid rakt framför dit jag tänkte gå. Otur att de stod där och att jag inte sett dem i diset.. jag tog några försiktiga steg och de stod kvar.. men sen sprang de sin väg. Jag gick ytterligare 100m fram och satte mig vid en rönn. Där satt jag tyst för att kunna spana av resten av åkern. Efter en halvtimme kom något springande långt bort...med hjälp av kikarn så kunde jag se vad det var. En grävling, men den hann in i snåren i åkerkanten. Jag satt beredd med bössan ifall att den skulle titta fram igen.. men det gjorde den ej.. Jag bestämde mig för att gå vidare och sätta mig i kanten mitt på åkern ungefär.. När jag satt mig så kom några gäss flygandes förbi.. klockan var väl närmare 06.00.. Jag tyckte att jag hörde horn slå emot varann eller mot träd... En ekorre kom hoppandes. Nu började jag inse att det inte skulle bli någon bock skjuten.. Jag gick fram och satte mig under en vildapel.. det kunde ju dyka upp någon räv eller grävling. Klonk sa det igen.. var det en bock ändå tro? Minuten efter kom en bock fram ur buskarna.. stirrandes på mig. Jag satt still..och den vred huvudet för att putsa sig..då höjde jag bössan. Den tittade åter på mig och jag satt blixtstilla.. Den gick sakta framåt mot mig..jag hade den bra i kikaren men ville ha den så nära som möjligt. Den visade sidan mer och gick närmre.. och när den stannade upp på runt 50m så sköt jag! Bocken föll ihop på plats och jag hörde hur blodet rann ur den..jag höll kvar den i kikaren en stund. Bocken var död. Denna bock haltade inte som den jag tidigare sett..så eventuellt var detta ett annat djur. Jag släpade den till rävtornet och tog ur den där.. så ikväll satsar jag på att ta både räv och grävling..  Bössan var min tikka 695 lyx 6.5x55..med meoptakikare och kulan en alaska..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar