måndag 18 juli 2016

Vakat räv..

Tog ett vakpass även ikväll. Åkte bort till tornet där jag åtlade på morgonen.. Klockan var 2100 när jag gick mot tornet. Det prasslade bakom tornet.. kanske en räv? Jag klättrade upp försiktigt och satte mig tillrätta. Det dröjde knappt 2min innan jag fick se en rävvalp ila bortåt i veten.. Det var en räv bakom tornet när jag kom! Några sekunder senare kom räven rakt framifrån ifrån svackan..samma?eller en annan? Den klev in bland tistlarna och knaprade på något..en mört lät det som. Jag såg bara ryggen i gräset så jag väntade på ett bättre läge. Den försvann..och dök upp i vetet igen.. jag kikade på den men den hoppade bortåt. Sen kom den tillbaka och jag höll den i siktet.. Valpen kikade upp mellan vetet och jag lät skottet från min 22wmr gå iväg.. Räven la sig och sprattla och jag höll kvar den i kikarn om den skulle resa sig igen... men den var död. Den rävbössan har aldrig gjort mig besviken..allt som skjutits har trillat på platsen.. dagens skotthåll var runt 25m.. Jag satt kvar en stund och hörde något prassla...ett kullsyskon?eller ett rådjur? Jag åkte bort till min nya vakkoja.. och där satt jag mellan 2230 och 2345.. det kunde ju ha blivit en räv till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar