torsdag 14 juli 2016

Gårdagens vakpass..

Först kom en get ut på åtelplatsen..strax efter kom en bock i full fart. En stund senare så kom ännu en get. Hon hade två kid i släptåg. Hon kom in på 10m och verkade inte se mig. Sen dök det upp en rävvalp..liten som en katt. Jag höjde studsaren och riktade högt.. den var ju inne på 10m. Jag sköt och räven sprang åt höger..fort sköt jag ännu ett skott som blev en bom. Några sekunder senare kom det en valp ifrån höger..jag sköt och den kastade..jag sköt igen och den la sig bakom tistlarna.. Jag satt kvar ett tag.. Men när jag gick ut för att hämta räven så hittade jag ingen! Jag vet inte hur det gick till men studsaren tar jag inte med nästa gång. Jag gjorde eftersök med hunden och hon följde spåret från skottplatsen bra.. men det visade sig vara ett vuxet rådjur hon fått vittring på. Jag sökte över hela området i sly och buskage med hjälp av hunden men det fanns ingen räv att hitta. Jag tog för givet att jag skjutit på två rävar men det var antagligen en och samma.. lite päls ifrån svanstoppen var allt jag hitta men inget blod.. Studsaren behöver testskjutas på tavla..måtte slagit i kikaren eller nåt? Jag kikade ordentligt i dagsljus nu på förmiddagen och vandrade flera kilometer i omgivningen.. passade på att röja sly och åtla med några liter hundfoder. Blir några dagars uppehåll på åteln innan nästa pass läggs där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar