fredag 22 april 2016

Fångst!

I morse var rävfällan igenslagen.. jag tog på mig mina stövlar och gick ner och vittja.. Några meter ifrån fällan satt en katt.. Jag fick se att brädan över skjuthålet var borta... gallret var uppbrutet också! Vad nu? Hade jag fångat ett lodjur eller? Jag kikade ner i fällan och fick se en räv titta upp! Gott den var kvar! På med brädan och lecablocket igen.. Hämtade bössan och avlivade.. Det var väl antagligen den som plockat grannens höns..
När jag kom upp till ankhagen så stod grinden på vid gavel! Rena turen att räven gått i fällan innan den nåt fram dit.. kanske rent av var räven som bänt upp den men blivit skrämd.... Fångsten såhär års går under skyddsjakt.. Bild på räven och det uppbrutna gallret.. över gallret ligger en bräda men den måtte ha glipat i ena änden och släppt in ljus..vilket fått räven att inrikta sitt utbrytningsförsök där..på brädan låg ett lecablock så den måtte kämpat bra. Fällan vittjas morgon..middag och kväll..men nu gillras den av tills i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar