söndag 6 mars 2016

Gårdagens rävjakt..

Deltog i en rävjakt knappt en mil hemifrån igår. Kompisen hade med sin stövare och jag min terrier.. men det fanns fler hundar på jakten. Vi åkte allra längst in i marken och släppte. Det var närmare 40pers som deltog så nåt borde bli skjutet.. Jag tog ett pass en bit ifrån ett gryt på en välanvänd viltväxel. Morgonen gick trögt..men jag såg korpar och kråkor en bit bort så där måtte ligga nåt gott.. Kompisen gick dit med stövaren och fick upp en räv ganska omgående.. Drevet gick bortåt men vände tillbaka mot passkedjan.. men skyttarna hade gått därifrån! Drevet tog slut i kanten av en sjö..och där fanns tydligen ett gryt! Vi ilade fort dit med terriern.. men gubbarna som gick med för att passa höll på att stupa..de flåsade rejält så vi fick sänka takten på våra älgkliv. På vägen dit hittade vi vildssvinsbök,kul det är ju bara en mil bort från min mark. Två skyttar ställdes vid iskanten längs med stigen..och hundföraren med stövaren på andra sidan grytet uppe på bergsbranten.. Jag gick fram och kände stanken..en välbekant sådan. Det osade räv och hunden dök in.. men kom ut igen..ivrig som bara den! In och ut i de tre öppningar som fanns..men de tycktes inte hänga ihop för hon fick vända några meter in. Jag inbillade mig att jag hörde en sten vicka till där inne..men råttan hittade inte någon räv! I närmare en halvtimme sprang hon in och ut och letade. Jag skickade in henne och vrålade i hålet..ibland röjer sig räven om man gör så..men icke! Vi fick ge oss..antingen låg räven väldigt bra till där inne eller så hade den lämnat..alternativt stuckit över isen och inte alls gått i gryt. Nu var det samling så vi åkte för att äta lite bjudlunch. Tydligen hade en räv skjutits i andra änden av marken..och en skabbräv hade gått i gryt. Skabbräven skulle de ta med en annan terrier. Mycket prat om vildsvinsbök och spår var det på samlingen.. Marken var ju ren barrskog så det var ingen vildsvinsbiotop.. Vårat gäng tackade för oss och vi åkte ner till vår mark där vi jagade häromdagen. Jag tog passet vid det stora skravlet där två rävar smet in senast. Jag sa åt övriga att någon borde ta det andra helvetes skravlet. Men det är trist att sitta nära vägen så de hoppade det. Stövarna släpptes..bägge fick upp. Ena räven drog in i bebyggelsen och villade bort sig.. Och den andra räven tog raka spåret genom marken till det obevakade helvetes skravlet! Såklart att den gjorde det!! Vi bytte upplägg och gjorde ett nytt släpp.
Men även idag vann räven...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar