tisdag 16 februari 2016

vakat räv..

Vakade en stund vid mitt vaktorn nu ikväll. Satte mig vid 20.00... Månljuset lös fint men det fanns ingen snö på marken så sikten var ungefär en 30m. Med snö på åkern så hade jag sett 300m. Det dröjde inte någon lång stund innan jag fick höra första räven..Till höger om mig några hundra meter upp i berget skrek den som en stucken gris. Bra då vet jag vilket håll den förmodas komma ifrån. Men efter en halvtimme så började en räv skrika till vänster om mig.. en rävtik? Det lät hest i tonerna..ungefär som plåtbiten som används till rävlock. Med lite tur så fixar rävarna en date framför pipan... Men tiden gick och räven på min vänstra sida rörde sig uppåt byn. Jag testa min nordic fox heat...pipan för rävlock. Men inget tycktes hända.. Vid 22.00 tystnade rävarna och hela skogen var ljudlös.. nu borde räven dyka upp vilken sekund som helst..Jag satt kvar till 22.30.. och även om jag hade velat stanna hela natten så har jag ett jobb att tänka på..ska upp 5.30 imorgon bitti. Men i morgon kväll blir det ett nytt vak med största sannolikhet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar