tisdag 16 februari 2016

vakat räv..

Körde ett vakpass på skogsåteln. Halvmånen lös fullt tillräckligt över åteln. Jag satte mig vid 20.30 ungefär. Efter 2h hörde jag räven yla några hundra meter bort. Gött nu är den på gång och på rätt sida åteln. En stund senare lät den ännu närmre..jag testade min muspipa och tänkte att den kunde snabba på räven att komma. Svisch sa det så kom en stor uggla farande och landade precis ovanför tornet. Nu ylade räven till vänster om åteln. Jag var nu ordentligt nerkyld..utan handskar i 10minus så är det inte gott att hålla i bössan. Stövlarna jag köpte som skulle tåla 30minus är rena skiten också..lika varma som vanliga gummistövlar typ. Försvarets värmeställ höll dock värmen bra länge. Tyvärr prasslar värmestället alldeles för mycket. Men vad nu?!Det rör sig på åteln! Eller är det ett hjärnspöke? Bäst att kolla noga..jo visst springer det nåt på åteln..en mård? Eller är det en liten räv? Den kommer närmre och jag känner adrenalinet pumpa..min utandningsluft är som ett moln framför mig.. nu är den på väg mot mig 12-13m bort..snart får den vittring av mig! Jag höjer bössan hastigt och trycker av fort som attan! Boom!! Ljusskenet förblindar mig och jag tycker att djuret hoppar åt vänster..jag låter andra pipan gå med!! Det är tyst. Jag tänder pannlampan och går för att kolla..men där ligger inget. Men rävspår finns det så nog var det en räv allt. Jag lyser runt och kollar över...varken hår eller blod på platsen. Jag hade bommat.. Ett hastigt skott rakt framifrån på en liten 5kgs räv är inte lätt att träffa när man är stelfrusen. Det var synd för det var säkerligen en tik. Jag får åka upp och kika över med hunden imon bitti..skulle jag träffat så har den gått till närmsta gryt..Det finns ett stort gryt några hundra meter bort..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar