söndag 28 februari 2016

Stadsnära rävjakt..

Vid 730 möttes vi upp på morgonen. Fyra rävjägare och två hundar. En stövare och en terrier... Rävjakt stod på programmet och vi tog oss till passen. Jag postade vid markens bästa gryt där rävarna ofta drar fram vid drev. Hunden släpptes och fick upp något på direkten..långlöpning genom marken och bort-i-genom och över en väg.. Sen vet jag inte om hunden tappa bort den och fick upp en ny...men nästa räv försvann i kanten av bebyggelsen. Vi gick för att hämta grythunden. . Först kolla vi av ett litet gryt i närheten..färsk spillning utanför och rävstank från hålet. Men det var tomt...råttan var inne och kikade några gånger.  Vi gick till ännu ett gryt..men det var inte så intressant. Sen gick vi bort till bebyggelsen där räven tappades bort...vi letade efter sten och intressanta gömslen där räven kunde dykt in. Stövarn hade en ny räv på benen.. Vi gick mot bilen för nåt gryt hittade vi inte. Hundföraren meddela att han bommat räven och att den gått in i ett helvetesröse utav sprängsten. Vi åkte dit för att kolla läget. Vi hittade hålet där räven gått in men det var alldeles för riskabelt att släppa hund. Stövarn drev för fullt kring grytet där jag passade på morgonen..skit att man inte stod kvar.. Vi tog oss mot några pass istället där drevet gick.. Men det skulle vi inte gjort för även nästa räv gick in på samma ställe..i stenskravlet...knappt minuter efter att vi lämnat platsen. Vi fikade lite och en markägare tittade förbi..han hade bössan med sig så vi fick ytterligare en passkytt. Nu fick jag ett pass vid en vägtunnel där rävarna brukar smita in i ett kulvertrör. Ett rådjur visade sitt huvud i kanten av vägen. En stund därefter så hade stövaren fått upp en räv igen..drevet gick inte så långt från mitt pass.. Men bullret från vägen brevid mitt pass gjorde det svårt att höra.. Tung trafik i medhörande kåpor låter mycket. Sen vet jag inte hur det gick med drevet..vi avslutade dagen så förmodligen hade även denna räv gått in bland villorna.. Vägar..bebyggelse..staket och folk med hundar gör jakten besvärlig.. Nu vet jag i varje fall vart jag ska stå på pass nästa gång..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar