söndag 7 februari 2016

helgens rävjakt..

Helgens rävjakt började dåligt.. Lördagen blev inställd helt. Men nya tag på söndagen. Dags för gemensamhets jakt i bygden. Ett 20-30tal förväntansfulla rävjägare dök upp på morgonen. Rävjägarnas rävjägare dök upp så det bådade gott. Ytterligare en stövare var på plats. Och några ettriga terriers.. Jag började morgonen med ett grytpass. Förra året hade jag med hunden upp direkt men i år lämnade jag henne vid utgångsplatsen. Jag tyckte att det lukta räv där jag stod.. och nu var det bara att invänta rävdrevet. Men morgonen var tyst..endast några talgoxar besökte mig. Efter några timmar hördes något flåsande...räven? Det flåsa på och plötsligt fick jag se stövaren. Den gjorde några väckskall och sprang därefter fram till grytet.
Jag ropade på hundföraren och han var på väg. Stövaren körde huvudet i grytöppning efter grytöppning. Rävjägarnas rävjägare kom förbi med sin terrier i koppel. Räven ligger nog inne för det verkar så på stövaren. Stövaren kopplades upp och vi ställde oss i varsin riktning på grytet. Terriern dök in och fick kontakt ganska omgående..vov vov vov! Vi hörde hur det rassla under klippblocket och plötsligt skällde det i andra änden..sen tillbaka igen. Hunden bröt och kom ut..ruskade lite på sig. Sen gick den ner igen och ut kom en röd raket!! Pang pang!!  Rävjägarnas rävjägare fick den. En stor hane..kort och satt i kroppen. Den hade väl legat i grytet hela dagen..jag skrämde väl in den på vägen upp till grytet..... Jag släpade ner den till bilen och hämtade min terrier. Det borde finnas en tik i grytet också. Men det gjorde det inte..jag fick lite extra motion ändå då grytet ligger på världens höjd.
Vi bröt och samlades för att grilla korv. Tydligen hade det varit ett drev tidigare på morgonen för samma hund men räven hade grytat långt bort på andra sidan marken. Den andra hunden hade grytat räv också så vi beslutade oss för att kolla det.
Vi åkte ner till berget där räven grytat. Men det var som att leta efter en nål i en höstack..hela bergsluttningen bestod av stora stenblock staplade högt och lågt. Inte lätt att passa..inte lätt att hitta och omöjligt att ta sig fram nästan.. Hunden gjorde ett försök men vi bröt då det kändes för farligt.. hunden kan fastna emellan blocken om den går ner..
Dagen avslutades och jag vägde in räven..9kg.. traktens avelshane?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar