söndag 21 februari 2016

grytakuten rycker ut..

Kompisen skulle ut på rävjakt idag. Jag lovade att hålla grytjour om det behövdes men påtalade att råttan betett sig knepigt häromdagen. Och rätt vad det var så fick jag se ett missat samtal på mobilen. En räv hade gått i gryt och jag tog mig dit. En jägare mötte upp och vi gick i hundförarens bakspår till grytet. Ett stengryt i kanten av en mosse..en tydlig ingång. Hunden släpptes och sprang längs kanten..hon började gräva frenetiskt 10m ifrån öppningen. Jag såg bara ett litet hål så jag försökte göra det större. Råttan skällde. Men sen fick jag visat in henne i det riktiga hålet. Hon fick kontakt med räven och började skälla. Hon kom ut och gick in igen. Jag försökte få upp hålet där hon var först. Sen gick vi ljudligt därifrån. Skytten stod kvar..  Räven sträckte fram nosen men vände tillbaka in. Vi gjorde om det hela..mer oväsen och hundskall och petande emellan stenarna. Sen gick jag och råttan iväg ännu en gång. Men räven kom inte.. Hundföraren dök upp och vi skickade in råttan på nytt..samtidigt som vi försökte vidga hålet. Ännu en skytt dök upp och hade fått tag på ett spett. Nu började vi bryta och slamra rejält..Räven drog sig mot öppningen och det blev ett jädra skällande på hunden..i flera minuter..men sen pep hon till och kom ut. Något vitt satt i ansiktet.. Vad är det? sa jag..ett sår? En pinne? Nä men det var rävens tand!! Då bryter vi väl?sa ena skytten. Glöm det!sa jag..denna räv ska vi ha. Jag fick dra loss tanden från råttan..Jag sa åt råttan att ta busen och hon for in igen och vrålade på räven.. vi spettade på i andra änden.  Det borde stressa räven lite extra. Sen kallade jag på råttan och kopplade henne. Nu stegade vi iväg ljudligt ännu en gång. Två skyttar stod kvar..och väntade. Men räven ville inte komma trots idogt tålamod. Vi fick känna oss besegrade..av en lätt tandlös räv. Förmodligen var det en gammal rackare. Råttan verkade funka som hon skulle och även om räven klarade sig så kändes det bra. En dusch och lite färsk älgfärs blev belöningen för grytarbetet... Nästa gång tar vi räven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar