tisdag 12 januari 2016

Vakat räv

Klockan är 02.47 och jag har precis kommit hem efter rävvaket. Vid 22.20 satte jag mig bakom bondgården..nånting kom farande i ögonvrån..en gigantisk fladdermus?! Nä det var en uggla...Efter ungefär en halvtimme hörde jag det prassla vid min vänstra sida. Det ligger plast ifrån foderkorvarna på marken nämligen. En mörk skugga kom mot mig..den svängde upp åt höger och den välbekanta rävsiluetten visade sig. Den tog några kliv och stannade upp..den böjde lätt på benen och strätte för att markera revir..den tog ett kliv till och spanade upp åt mitt håll. Sen gick den framåt igen..jag försökte smyga upp bössan några millimeter. Fjong sa det så pep räven iväg över halmbalarna.. Inte lätt att smyga upp bössan när räven är inne på 8m.. Till höger om mig såg jag en räv dra iväg..verkade som det var två olika. Jag stod kvar blixtstilla i 2h och hade fortfarande ryggsäcken på mig.. men sen var jag tvungen att ta av mig den och sätta mig ner en stund. Långt bort på åkern lät det som en rävtik gnydde och några hundra meter bort lockade en rävhane..och efter en stund började det låta på andra sidan gården.. Det verkade vara 3 olika rävar som tjoa för fullt. Lika bra att sitta kvar för nån borde dyka upp snart. Jag hörde något traska bakom mig vid två tillfällen..och rätt vad det var så lät det som en revirstrid eller parning ett tiotal meter bakom mig. Fan att jag inte hade med min rävpipa..den hade varit fin att tuta i .
När jag suttit i 4h utan att se någon räv mer så gav jag upp. Ska jobba imon..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar