tisdag 29 december 2015

vakat räv med resultat!

Kom iväg hemifrån vid klockan 22..och var på plats hos bonden 2215.. Jag parkerade vid ladan och laddade bössan. Tog på rånarluva och handskar. Sen gick jag sakta till baksidan av gården längs med den lilla grusvägen. Snön knastrade så jag fick stanna upp och spana emellanåt. Jag kom fram till jordhögen och började smyga mig upp på den. Räven hade traskat på högen av spåren att döma. Jag kom upp och satte mig mot en gammal halmbal. Det verkade inte vara nåt framme så jag vecklade ut min ryggsäck istället. Vinden pinade i ansiktet och tårarna rann..vind från rätt håll så man skall inte klaga. Jag hörde något och vred på huvudet..en stor skugga kom bakom högen på vägen..en räv! Jag hörde den gå fram mot platsen där jag åtlat..men den stannade dold av två halmbalar. Har jag otur så kommer den upp på kullen där jag sitter..Det knaprade när räven tuggade hundmaten. En bil passerade ute på den större vägen och jag passade på att resa mig upp. Strax därefter klev räven fram emot en hög telestolpar..det knaprade mera. Jag stod med bössan beredd och invänta bredsida..tårarna rann och benen började skaka. Då såg jag räven ila bortåt..en stor rackare. Aj då..hann inte få korn på den..men den var ju kvar! Två rävar!!  Benen började darra ordentligt och det berodde nog på min överansträngda rygg som ömmat hela dan..jag skakade och ögonen rann som fasen.. Räven sträckte på kroppen och visade upp bredsidan..jag tryckte av och us3an gjorde jobbet galant på 15m. Jag höll kvar bössan för säkerhets skull..och jag stod en stund ifall att den andra räven skulle komma åt mitt håll. Men jag varken såg eller hörde nåt. Jag satte mig långsamt ner..satt tyst i några minuter....sen gjorde jag några muspip med munnen.. Efter en halvtimme gav jag upp.. Det kommer fler dar... En fin fullpälsad vinterräv blev det i vart fall..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar