onsdag 2 december 2015

spännande gryningsvak

Ett nytt vakpass ifrån tornet. Jag satte mig vid 7.30 och det dröjde inte länge innan jag fick se ett rådjur. Det stod på andra sidan bäckfåran precis bakom träden som bildar ett v. Inget rent fint läge så jag väntade. Några korpar kraxade förbi.. Rådjuret försvann men en stund senare dök den upp bakom lövträdet till höger i bild. Den var skymd även där. Sen gick rådjuret bortåt bakom det avbrutna trädet.
Den försvann och flera nötskrikor dök upp. En stund senare fick jag se rådjuret igen..ruskandes i ett lövträd längre bort. Sen syntes det inte mer. Arslet hade domnat bort av stolsryggsäckens usla sits. Jag misstänkte att djuret tagit lega i bäckfåran så jag smög mig ner från tornet. Jag smög mig bortåt..50m kom jag och jag stod nu där rådjuret hade stått tidigare. Då hoppade rådjuret upp och olyckligtvis med ändan åt mitt håll.. Den spanade för fullt..jag stod lite skymd och försökte höja bössan..det sket sig och rådjuret började vråla och flög studsande iväg bortåt... Det var ett ensamt djur..så det finns minst tre till i omgivningen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar