onsdag 23 december 2015

jakt på morgonen..

Lite blandad jakt blev det idag. Jag och broder Tuck åkte till vaktornet. Jag satt i tornet och Tuck nere vid ån där jag sett rävspår. Vi var på plats vid 730 så det var kolsvart. Nånting prasslade vid åteln så jag väntade på ljuset. Några hundar skällde på en gård några hundra meter bort. Jag kollade mobilen för Tuck är ju rädd för lite av varje. Men det kom inget sms..istället knackade det på tornet. Va fan! Efter en halvtimme!! Jag hade sagt åt honom att han skulle sitta på passet i minst 3h. Men är man feg så är man.  Vi åkte iväg på lite bondgårdsrens istället. På första gården där jag har min duvfälla lyckades jag skjuta en duva innan de drog. Inget i fällan trots nytt giller. Jag gillrade av fällan.. På nästa gård var det lite duvor också..några sköts omgående. Tuck testade sin kråkpipa..och den funkade..en massa fåglar drog över gården..skator mm. En kaja stöp i backen..  Totalt 10 duvor och 1 kaja blev det... alltid nåt.
Vi åkte hemåt.. Jag hade en stund över så jag kollade mina fällor på hemma marken.. fjädrar ströddes utanför och i fällöppningarna. Sen gick jag till mitt älgpass vid en bergsrygg..där slängde jag ut fåglarna i terrängen. Det skall nämligen jagas älg på annandagen och kan man få en räv också så är det en fin julbonus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar