fredag 18 december 2015

gillrat mårdfällor..

Äntligen fick jag tid över att gillra upp lite fällor. Mårdstocken hade jag ordnat nytt giller till så jag började med den. Tyvärr hade fallstocken ruttnat och gick av när jag gillra. Otur men då markägaren gallrar skog så var det bara att hänta en ny.. en fin gran hittade jag 500m bort så det var bara att släpa. Lite fix och trix så var den på plats. Betet fick bli älglever. Nytt granris på taket..snyggt värre. Jag vittjade ett gryt med hunden. Det var tomt så jag gillrade upp en mårdfälla nedanför berget. Hunden fick sig en bit lever..mums. Nästa fälla satt på ett berg längre bort så vi gick dit.. hunden fick fart efter något men tappade intresset. Det klampade bra nedanför ravinen och jag tror det var älg. Fällan gillrades och vi gick till ännu ett gryt. Bra med lukt utanför men inget intresse av att gå in. Vi tittade på ytterligare ett gryt innan vi gillrade upp den sista fällan. Den sitter i ett gammalt plåtskjul på marken.. älglever blev betet i den. Vi packade ihop och åkte till åteln. Där var det renskrapat sen sist..men det var ju ett tag sedan. Garanterat räv eller grävling som varit där då jag lagt ut stora grejer som var väck. En påse hundfoder ströddes ut nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar