måndag 12 oktober 2015

Kajsanering hos bonden..

Då det i flera dagar suttit fågel ute på åkern så var det dags för jakt. Kajorna äter nämligen upp utsädet.. Jag satte mig i mitt gömsle under ett träd på åkern..och för att få ner fågel så hade jag mina kajbulvaner varav tre på en snurra.. Fåglarna var redan på gården så det dröjde inte länge innan första flocken passerade.. Skyttet gick bra och flera ramlade ner.. Och under morgonen fortsatte fåglarna komma in ifrån samhället.. de flög in bakifrån så jag satt dold bakom trädet.. När de passerade trädet så svängde de in från höger till vänster för att landa och då gav de fina chanser. De som råkade upptäcka mig i sista stund flög rakt bortåt och det blev rumpskott på långa håll ibland.. kajor är snabba.. Kråkorna kom in från min vänstra sida och en av dem dök upp hastigt bakifrån..Det blev två snabba skott och lite lättare kvistning av trädet då den försökte fly...men jag fick den. 20-25 tamduvor landade bland bulvanerna och några blev på plats. Hyfsat med ringduvor flög förbi också. Ammunitionen tog slut och jag räknade in resultatet. .
23 kajor, 3 kråkor,  3 ringduvor, 3 tamduvor. ..
Helt ok... bonden blev nöjd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar