måndag 10 augusti 2015

Gårdagens fiske..

Gårdagens fiske...ja vad ska man säga om det? Man skall iallafall inte tala om hur mycket fisk man brukar få..för den här gången gick det åt pipan. Det skulle vara en svag vind trodde vi.. Men det blåste rätt bra redan inne vid land.. Nordvästlig vind som var skapligt kylig. Jag hade klätt mig för vindstilla och sol. Vi åkte ut mot marstrands ytterskär och testade platser där vi tidigare fått bra med fisk. Direkt började strulet och något krasades sönder i min rulle. Bara till att byta spö... Men det blev ingen fisk..det syntes för övrigt ingen fisk på ekolodet. Vi beslutade oss att åka utanför skären trots de stora vågorna..men vi gav upp då det var som att åka flumeride. Vi testade precis innanför i lä. Jag fick några större makrillar..fast bara en åt gången. Farsgubben fick torsk och vitling. Men det var trögt..vi varken kände eller såg några öringar när vi kastade efter det heller. På ett av våra favoritställen hade yrkesfiskare lagt redskap..alldeles för många för att vi skulle våga fiska i närheten. Vi rundade en kobbe och fick se 14sälar...hmm där hade vi förklaringen på det dåliga fisket.. 14sälar ihop med de 50-60skarvarna på ön bredvid så kan det inte finnas mycket fisk..plus redskapen.. Vi åkte bort ifrån sälarna och på nästa kobbe låg 22sälar till!! Herrej***ar vad säl sa jag och vi åkte vidare en bit..och på baksidan kobben låg säkert 25 till!!  och på nästa och nästnästa kobbe också! säkert 120-150sälar totalt!! Ta det gånger ca 3kg fisk per dag så förstår man snart varför fisket var trögt. Jag har faktiskt aldrig sett så mycket säl förut..vet att de hållt till längre in och att havsörings fisket blivit sämre i takt med ökad sälnärvaro. Vinden mojnade men det var ingen ide att åka ut..parkeringstiden gick snart ut för bil och trailer... Lika bra att åka hemåt..och nästa gång utgår vi från Öckerö eller Hönö. Det blev makrill till hela familjen idag med hemodlad potatis och spenat...

1 kommentar: