söndag 12 juli 2015

Jobbat hemma..

Igår fällde jag några träd och kapade upp...och så städade jag ur hönshuset... Idag fortsatte jag med städning av kaninburar...detta ständigt återkommande arbete när man har djur. Idag fick jag även för att behandla samtliga höns emot benkvalster..kalkben. Ett gediget arbete när man behöver fånga in närmare 100 höns och olja in benen på dem. Fick dessutom monterat upp nya sittpinnar i ett av hönshusen. Tanken är att behandla benen en gång i veckan till de närmsta tre veckorna. Mina unghöns ringmärktes för att jag bättre skall kunna hålla koll på dem.. Benkvalster är ett litet kryp som går in under fjällen på hönsens ben..fjällen reser sig och vid grova angrepp blir benen kalkaktiga och grå.. I extrema fall kan krypen angripa kammen på hönsen också. Behandlingsmetoderna är många..vissa köper medel mot flatlöss..tenutex..andra använder trätjära. Någon påstod att insektsspray typ radar var effektivt. Men själv föredrar jag olja..vanlig matolja. Fett och olja kväver kvalstrena och vid upprepad behandling dör de ut.  I höst när hönsen börjar rugga så tar jag bort de höns som inte har fina ben...för konstigt nog angrips inte alla raser och individer i en hönsflock. Vissa verkar ha högre ärftlighet för att få det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar