lördag 20 juni 2015

Skyddsjakt på grävling. .

Idag körde jag iväg två grävlingfällor till bonden... Han har en grävling som bosatt sig under ett uthus...den har grävt upp halva gräsmattan. Troligen äter den av djurens foder..spannmål brukar vara populärt. ..På gården har kajorna återvänt. ...det brukar de göra strax efter midsommar.  Så det ska jagas fågel inom kort igen. .Men först ska jag ta itu med grävlingen. Fällorna ställdes bak på gårdsplan i kanten mot åkern. I högt gräs tryckte jag in dem en bit. .täckte botten med gräs och sen knäckte jag några ägg på tramplattan.. En klick sirap hälldes på också och så drog jag ett spår mellan fällorna. .ena fällan täcktes med en gammal plyfaskiva och den andra täcktes med gräs.. det är viktigt för att undvika fångst av kråkfågel..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar