onsdag 11 mars 2015

Eftersök i gryt..

Var medbjuden på rävjakt men kunde inte medverka hela dagen pga arbete. Valde istället att hålla mig hemma och ha "rävjour".. Om det grytades någon räv så skulle de höra av sig... Och det gjorde de också.. En räv hade blivit påskjuten och gått i gryt... Jag var på plats omklädd och klar med bössa och hund inom 15min.  Vi gick till grytet där en passkytt satt och väntade.. Vi ställde ut oss och släppte hund. Hon for runt i slänten och velade en lång stund..jag gick fram och visade henne öppningen där räven gått in.. Passkytten tyckte att han fått en bra träff på räven när den slängt sig mot grytöppningen....och tydligen hade den blivit påskjuten under drevet innan..dvs två smällar...
Hunden kröp in en meter men vände ut igen,, det fanns två hål in under klippblocket..  Hon gjorde samma sak igen och kröp in och ut..öppningen verkade trång..och då är ändå min hund bland de minsta av grythundarna. Jag lös in i öppningen och den såg ut att vinkla av en bit in..hunden kröp in igen och gjorde ett skallande..typ som att hon fått kontakt. Men hon kröp ut igen..hon testade den andra öppningen. Men den var ännu mindre..men hon kröp in och kom ut efter en stund. Märkligt..om hon fått kontakt med räven så borde hon skalla och inte avbryta..och om räven låg död därinne så borde hon dragit i den och haft munnen full med päls. Men nej..hon gnydde mest lite grann och kom ut..sökte ivrigt efter nya anfallsvägar men det var kört. Fanns bara dessa två hål.. Passkytten försäkrade att han sett räven sticka in i hålet..och han hade varit vid grytet i stort sett hela tiden..bortsett från några minuter då han rört sig uppe på berget. Jag peppade hunden att gå in flera gånger men utan resultat..verkade inte hitta någon räv att skälla på eller apportera ut..huruvida den var kvar eller ej..död eller levande gick inte att fastställa.  Retligt..men de var glada att vi gjort vad vi kunnat för att reda ut situationen. Över en timme försökte vi... Jag åkte hemåt för arbetet väntade. Lite senare på kvällen fick jag ett sms ...ett nytt drev hade det blivit under eftermiddagen..och även det hade slutat i ett gryt! Men vart var grythunden??!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar