onsdag 11 februari 2015

Vakat räv

Kollade väderprognosen...det skulle vara klart väder mellan 20 och 22... Bestämde mig därför för ett tidigt vak och var på plats 2000 i mitt vakloft. Det fanns lite snö kvar på marken och det räckte för att man skulle få tillräckligt skjutljus... 2130 hörde jag en räv skälla ca 500m bort.. Och en stund senare lät det närmre..kanske 300m.... Spänningen steg och dimman tätnade..vid 2230 skällde det till på min vänstra sida 50-75m bort..nu var det ett annat läte.. Jag satt kvar men antagligen hade räven fått vittring på mig och vid 2345 bröt jag.., En bärkasse frallor kastades ut på åkern ihop med två nävar hundfoder.... Kyligt ute..vi får hoppas på mer snö så det går vaka säsongen ut!

2 kommentarer:

  1. Jag imponeras av din ihärdighet vid gluggen. Är själv på tok för orolig av mig för att orka sitta och vaka mer än någon timme. Antingen börjar jag röra på mig eller så somnar jag....

    SvaraRadera
  2. Ja det gäller att ha tålamod och sitta still..nog så svårt på ett loft med 90cm i takhöjd och där det knakar i golvet vid minsta rörelse..kyla gör det inte lättare.. Men det är en bra aktivitet att pyssla med då man är småbarnsförälder..när ungarna lagt sig kan man med gott samvete sticka hemifrån..

    SvaraRadera