måndag 2 februari 2015

spännande rävvak

Åkte bort till bonden efter 21.. och klev ur bilen 2130.. Hörde skrik uppåt skogen bakom gården..jag gick närmre och fick se något på åkern. .en iller kom rusande i kanten och sprang ut framför mig..jag höjde bössan men den hann in under några lastpallar. Jag stod still en stund. .men illern kom inte fram.  Jag gick vidare längs vägen vid ladan...nåt kom rusande på vägen och vek av bakom jordhögen. .en katt? Väl framme vid jordhögen blev jag tvungen att kliva i snön..och det knakade rejält. .nu skrämmer jag säkert rävarna..men när jag kom upp på högen fick jag se en gigantisk räv bakom. ..den tittade upp..jag höjde bössan och sköt. .räven gjorde ett galthopp och kom farande mot jordhögen. .fort som fan sköt jag mot den och nu var den knappt 2m ifrån mig och uppe på högen...det blev ett bomskott..och räven sprang över högen och iväg längs vägen.. jag gick ner och kollade efter blod eller päls vid skottplatsen..inte en droppe och inte ett enda strå.. jag kom på att jag hade ryggsäcken på mig och med axelremmen mellan kolven brukar det inte gå så bra..jag har bommat på fågel bland annat när jag haft ryggsäck på mig. .  Jag satte mig på jordhögen en stund. .och strax började det skälla rävar i omgivningen. .4-5olika individer!  Men det verkade trögt. .jag tände lampan och kollade min kråkfälla. .brödet låg kvar. .ingen idé att gillra då.  Och när jag rundat ladan så började det skälla precis vid jordhögen. .jag smög mig tillbaka. .men nu skällde det vid kråkfällan. .och efter det skällde den på andra sidan gården..men den gick varvet runt. .den började skälla inte långt ifrån där jag satt. .men sen blev det tyst. Jag packade ihop men slängde några nävar hundmat inför nästa pass.  Jag åkte vidare till mitt vakloft. .jag såg ju räv där sist. .men jag satt där 23-01 utan att se något. .troligen skrämde jag räven när jag kom..en titt på åkern visade att där vart besök. .helt upptrampat..en laddning hundfoder kastades ut men sen bar det av hemåt. ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar