måndag 2 februari 2015

Söndagens rävjakt

Riktigt rävaväder.. Snö på marken och i luften... Schillerstövare och russell skulle få jobba.. .. Skyttar ställdes ut i mitten av den avlånga marken och i norr släpptes hund.. I söder kollade vi gryten med hund.. Första grytet söktes av effektivt... Sen gick vi till nästa..grytet där vi sköt räv häromsistens..men hunden vägrade gå in! Trots ihärdiga försök så ville hon inte in.. Jädrigt märkligt..vi gick vidare.. Vi kollade av nästa gryt..där nosade hon och kollade av några öppningar..men inga spår i snön. Nu hade stövaren fått räv på benen och vid nästa gryt lät det som det var på väg..vi ställde oss på pass.. Drevet gick vidare och vi kollade grytet..inget intressant... Nu fick vi höra att de hittat inspår i ett ringat gryt. Vi tog oss dit och när vi var där fick vi rapport om att drevräven var skjuten. Vi släppte terriern vid grytet på rävspåren..men hon ville inte in här heller!!  Vad fan är det med hunden nu då? Jag peppade och peppade men hon sprang bara mellan hålen och nosade..i ett hål började hon krafsa..jag tryckte in hunden och satte foten för hålet..men hon ville bara ut!  Detta var något nytt som jag aldrig vart med om.. Men vi stod kvar och plötsligt började hon gå djupare i hålen..där hon krafsat gnydde hon och gick in..där kom ett skall men hon gick ut..lerig som bare den..hon sprang till de andra hålen men återkom till hålet där hon krafsat.. Jag ringade grytet på nytt..endast ett inspår och inget utspår..det måtte ju lukta räv..varför tvekar hund? Kan det ligga vatten i gången med tanke på leran..vatten gillar hon verkligen inte..eller kan gången ha rasat? Jag kopplade hund och stegade ljudligt därifrån..skyttarna stod kvar.. Men de var hungriga och orkade inte stå där och glo...jag föreslog att vi skulle ta till spade vid grytet och vidga gången åt hund men de var hungriga. Vi gick till jaktstugan och brassade käk istället... Min hund attackerade den skjutna räven..rävar är hon minsann inte rädd för... Stövaren och dess husse hade åkt hem.. En passkytt hade sett 4 olika rävar på sitt pass.. Gott om räv tydligen..ändå har det skjutits 11rävar på markens 500ha.
Men som de brukar säga..hur mycket räv man än skjuter så står rävspåren lika tätt nästa säsong.
På vägen hem ifrån jakten sprang en räv över vägen..jag bromsade instinktivt..men det skull jag inte ha gjort..räven höll upp ena frambenet i luften när den sprang så det var antagligen brutet... Nu funderar jag på om jag ska ta ett vakpass på räv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar