måndag 23 februari 2015

skyddsjakt på gås

Åkte bort till bonden då gässen satt och åt av veten. . Det satt ett gäng gäss ute på åkern. .men tydligen hade de flesta stuckit.  Det var lätt över 500st sa en av bondens anställda. Jag gick för att kolla läget. .då kom det några gäss flygande.  De landade 300m ut på åkern. .ännu fler gäss kom flygande. .jag ställde mig bakom en byggnad.  De kom in på drygt 50m höjd.. och så fortsatte det och snart var åkern full igen. En stor flock kråkor landade på gården. .men stack direkt när de såg mig..
Jag gömde mig en stund och hoppades på att gässen skulle komma närmre. Med älgstudsaren skulle jag kunna skjuta på 100m utan problem. . Men gässen satt långt ut..300-350m.. Jag drog av ett skrämselskott med hagelbössan istället och med lite tur så flyger de över huvudet på mig när de sticker.  Men det var bara ett tiotal som lättade.  Jag sköt ett skott till och då flög allihop iväg.  Inga gäss med hem men huvudsyftet var att skydda vetet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar