söndag 15 februari 2015

Lördagens rävjakt

I lördags var jag inbjuden på storjakt av räv... Ett stort område skulle jagas av och flera stövare var på plats..mest schiller men även en smålandsstövare. Jag fick börja dagen som passkytt....och fick ett generalpass vid ett gryt.. Grytet låg nedanför en kulle där rävdreven alltid drar fram och det kändes fint. Jag satte mig högt så jag kunde överblicka grytöppningarna.. Schillerstövaren hade fått upp räv på benen..men drevet gick bortåt..men det vände och kom närmre.. En passkytt såg räven..men hållet var för långt, det vände igen.. Och så höll det på några gånger..sista vändan var räven förbi in i såten..men stötte på en gubbe som rastade sin hund och tvärvände.. Stövaren fick lite bekymmer..men den tog sig an rävlöpan igen..men det gick knackigt..och sen hörde jag inte mer än att de kopplat hunden igen.. Jag gick ner och kollade grytet..där fanns nya färska spår av grävling runt två av öppningarna..men inga rävspår.. Vi samlades för att äta soppa.. Samtliga hundar hade haft drev under dagen..en hund hade haft oturen att gå igenom isen men klarade sig som väl upp igen. En räv hade skjutits men något bevismaterial på det hela syntes inte till... På eftermiddagen gick vi över till att kolla gryt.. Först ett gryt i en gammal soptipp..utan resultat. Sen ett större gryt i en bergsida vid ett kärr.. Fint gryt men troligen ett grävling gryt då det fanns nosgropar i terrängen omkring. Ingen hemma här heller. Nu återstod bara ett gigantiskt gryt och vi tog oss dit. I ett berg var det ett par hål i en skreva..men det skulle inte vara några problem..förr hade de släppt taxar där och aldrig vart med om att någon fastnat..en bit ifrån låg det ytterligare tre hål och några stenblock med hålrum inunder. Hunden släpptes och drog iväg mot klippskrevorna...vände sen ner och nosade i hålen.. Men sprang åter till klippskrevorna..gick in och kom ut..sprang sen nerför slänten och iväg på något spår.. Bara att vänta..och efter 20-25min kom hon tillbaka.. Troligen räv hon stuckit efter då vi hittade färska rävspår.. Trots försök så ville hon inte testa de tre andra öppningarna... Nu gick vi till ännu ett gryt.. Ett gryt under en större sten med några hål in.. Hon sprang in men kom ut igen..och efter att ha kollat alla hål så gav vi upp.  Det var riktigt finväder ute nu med solsken....  Jag var välkommen att testa gryten fler gånger...och jag blev inbjuden på ännu en storjakt på ett angränsande jaktområde i mars månad...

1 kommentar:

  1. Låter rätt spännande trots allt.
    För egen del så vet ja inte när Missan är kurant igen. Gårdagens grävlingdrabbning tog hårt. Skulle tro att hon har minst 14 dagars läketid framför sig....

    SvaraRadera