torsdag 22 januari 2015

Vakat räv

Det gäller att passa på nu när snön ligger..ett vakpass på bondgården fick det bli. Jag var på plats 2130 och satte mig bakom ladan på en större jordhög.. Uppifrån högen hade jag utsikt över ensilagebalarna och övrig bråte som räven brukar snoka bland. Det går ju en skabbräv på gården så den vore fint att komma åt. 2200 började jag göra muspip med läpparna och det började genast rassla bland bråten..jag gjorde två pip till och fram hoppade något.. Det gäller att se vad som rör sig för på gården finns det flera katter. Men rörelsen var likt en räv..fast ingen synlig svans..troligen skabbräven. Jag lyfte bössan försiktigt..men jackans tyg prassla och räven drog.. Jag bestämde mig för att sitta kvar..den kan komma åter och det kan också finnas fler rävar.. 1,5h senare gjorde jag några muspip och det började prassla till vänster om mig..på en hög med ensilageplast kom räven smygandes..riktigt nära.. Man får chansa för hur jag än gör så lär räven se mig..jag lyfte bössan..räven kasta och jag slängde iväg ett skott efter den..men räven var snabb och det blev en solklar bom..
Jag packade ihop....men imorgon ska jag nog åka bort och åtla och se om jag kan bygga upp något provisoriskt gömsle inför nästa försök.. Inte det lättaste att sitta helt öppet och vaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar