lördag 10 januari 2015

Rävjakt

Idag var det storjakt på räv...uppskattningsvis 25-30 deltagare och ett gäng stövare var på plats i snöyran.. Passen tillsattes och hundarna släpptes..jag gick till ett gryt med råttan för att kolla läget och eventuellt ta ett pass i närheten.. Grytet var tomt så jag och råttan ställde oss under en tät gran.. Snö och blåst..en sån dag som rävarna ligger och trycker i någon tätning eller i något gryt... En av stövarna gick på slaget ifrån åteln på marken..och rätt bort till markens värsta ställe..ett gigantiskt stenskravel utav sprängsten... Passkytten på platsen kunde konstatera att räven tagit sig in innan han anlänt. I övrigt hördes inget drev där jag stod och det blev dags för lunch... Efter ärtsoppan undersökte vi alla kända gryt.. Hälften av jägarna hade åkt hem så nu var vi två tappra gäng kvar.. Jag och två gubbar undersökte ett stort gryt på en höjd i åkerlandskapet...där hade räven varit nyligen för två av hålen var riktigt intressanta. Ingen hemma dock. Den andra grythunden hade bättre lycka och hittade räv i ett annat av markens gryt..tyvärr bommades den.. Men stövaren släpptes och det blev ett drev... Jag och gubbarna undersökte två gryt till utan resultat.. Gjorde även ett försök i en slänt där det dumpats bråte.. Där fanns många krypin men inget hittades... Drevräven gick i gryt på nytt..och foxterriern släpptes in..räven ville dock inte komma ut..den förskansade sig på en liten hylla högt upp i en klippskreva.. Dagen var slut och denna gång vann rävarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar