söndag 18 januari 2015

rådjursjakt

Idag var det rådjursjakt med kortdrivare. En jack russell var inbjuden att jaga av två såtar. Därefter skulle taxarna få ta vid. Jack russelln var ojämn i skallet men hade intresse för räv,hare och rådjur. Jag fick ett pass åt söder och passkyttar fanns utställda åt alla håll. Därefter gick hundförare och hund in i såten..upptaget kom fort..en hare var på fötter...men det blev tappt och ekipaget gick vidare.. Ett ensamt rådjur passerade mitt pass..men det var ett vuxet djur och idag sköt vi kid och smaldjur. Strax därefter hördes skall och jag fick se tre rådjur springa österut.. De vinklade av åt mitt håll och for ut på åkern..tyvärr slank det mellan mig och passkytten bortanför..  Men jag bevakade bakåt i mitt pass då hunden fortfarande var efter..ute på åkern syntes en räv i full fart..den var som ett rött streck på 300m håll..när den tagit sig över åkern så hördes en smäll ifrån angränsande jaktmark..troligen sköts den där. Ytterligare tre rådjur lämnade såten..fast åt fel håll och utom skotthåll för skytten. Samling och lite snack inför nästa såt..jag fick generalpasset längst upp i norr..vinden låg perfekt och såten som skulle jagas av var enorm. Ett riktigt eldorado för rådjuren med ekskog omgiven av åkrar. Några korpar landade framför mig..hundföraren betade av såten och fick upp en hare..men inte ett enda rådjur dök upp..fruktansvärt märkligt...i normalfallet kan det stå uppåt 30st i denna såt. Vår teori var att gårdagens gryt och stövarejakt stört dem..eller att de smitit ur såten österut när vi gick på från väst.
Nu var det dags för lunch..ett stort antal kryddiga korvar grillades.. Jag och min kompis fick tacka för oss och övriga gick över på eftermiddagens jakt med tax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar