tisdag 6 januari 2015

Giller norsk kråkfälla

Idag har jag ordnat bitarna till gillret på min norska kråkfälla. Det gamla gillret funkar inget vidare.. Kör man pinnar med avståndet 7cm så går skatorna i,men kråkorna kräver 9cm..fast på 9cm flyger skatorna ut allt för lätt... Jag har nu haft en variant med ett stycke nät..i nätet har jag gjort hål 10x10cm och även byggt på 10cm nät ned i hålet.. Den varianten har funkat bra på kajor och skator. Men nu vill jag ta kråkorna och ändå ha chansen att annat hålls kvar.. Jag har gjort en ram med två gluggar 18cm breda..har även byggt på en sarg neråt i hålet..övriga pinnar kommer spikas med 5cm mellanrum längs gillerstegen.. Under gillret kommer jag spänna 2-3 tunna trådar som fåglarna flyger in i vid flyktförsök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar