söndag 23 november 2014

Älgjakt dag 5

Upp tidigt ännu en dag...jag tog mig till passet i skydd av mörkret... Sista 200m smög jag... Det kunde ju stå nåt skjutbart på passet.. När jag kom fram satte jag mig ner..strax efter var övriga på skyttar på plats..vi var ju ett litet gäng idag..4 st hundföraren inräknat. Hundföraren släppte sin hund och började dra sig mot intressanta älgtillhåll. Tyvärr åt ett annat håll än mitt pass.. Hunden fick upp något men det visade sig vara fågel..det finns en hel del tjäder på marken nämligen.. På tal om fågel så fick jag besök av några nötskrikor, en hackspett och diverse mesar...en plog av svanar flög förbi också. Det knakade bra runt passet så jag meddela hundföraren att det kanske stod någon älg bakom mitt pass.. Hundföraren gjorde en lov runt mitt men lyckades bara stöta ett rådjur.. Timmarna gick men ingen älg blev skjuten.. men ingen fara med det..hunden är ju inte så gammal så man ska inte kräva för mycket.. 6 h är lång tid för en unghund...och när man sitter på pass kan det räcka..det blir snabbt kyligt när man sitter still.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar