fredag 3 oktober 2014

Lite av varje

Idag svängde jag bort till åteln på hemmamarken..gårdagens fisk slängdes i terrängen...i förrgår åtlade jag ju på min ordinarie skogsåtel så all fisk hamnade här denna gång. Jag passade även på att kolla till konstgrytet och kasta in havre i kitteln och gångarna. Väl hemma igen så såg jag till att flå gårdagens fångst, grävlingen från igår var stor och skinnet fint. Grävlingen bredflås likt en björn så det går fort och lätt..tassarna brydde jag mig inte om att spara på skinnet, det ska man göra på trofeskinn. Jag stoppade skinnet i frysen och tanken är att jag skall bereda och mjukgöra skinnet för att sy något skoj. Grävlingens skinn är vackert. Funderade på att ta tillvara på fettet och koka lädersmorning, bivax har jag gott om sen jag börja med biodling..sen behövs ju bara lite trätjära. Men det blir väl fler grävlingar innan vintern..så denna hamnar nergrävd som grundåtel eller i min norska kråkfälla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar