tisdag 23 september 2014

vakat räv (skyddsjakt)

Igår vakade jag räv... satte mig på hönshustaket vid 20:00..  denna gång dröjde det till 20:30 innan räven tittade fram ifrån min vänstra sida.. Jag försökte höja bössan men då öppnades ytterdörren på boningshuset och räven sprang.. Bara att vänta vidare med andra ord..21:00 kom räven åter..rakt framifrån..den vädrade åt mitt håll och verkade ana oråd.. bank!lät det ifrån boningshuset när de klev ut och startade bilen... skit också.. nu börjar det bli kyligt och fötter..ben och arsle har domnat om vart annat..man måste ju sitta still om man ska skjuta räv.. men nu kom räven ännu en gång..ifrån vänster sida och över åt höger..ganska nära...bröööt..då kom bilen tillbaka och räven pep iväg igen...  jag passade på att böja mina ben och vila bössan mot ena knät i anläggning..efter en timme ytterligare kom räven ifrån höger..jag höll bössan beredd och väntade på att räven skulle gå åt vänster framför mynningen..men då sprang den åt höger igen..skit också! nu var det riktigt kallt om fötter ben knän och händer..och arslet heldomnat då lastpallens brädor skapat ny form på mina skinkor..ryggen kändes sisådär och började krampa..jag höll bössan beredd..och det knakade ifrån vänster..jag sänkte huvudet mot kolven..nu ska räven dö... räven tittade fram och visade bredsidan..några steg till så smäller det...kaboom!!! räven blev på plats..en rävtik..troligen morsan till valpen jag sköt sist..klockan var nu 23:55 och det var dags att åka hem...brrr kallt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar