torsdag 14 augusti 2014

Grävlingjakt i havren

Igår regnade det hela dagen och det såg inget vidare ut vädermässigt.. Men då jag kom till bonden var det uppehåll, klockan 22.00 skulle vi ge oss ut. Bonden hade hagelbössan och ficklampan redo och stod i trädgården.. Vi åkte ut mot havreåkrarna och parkerade bilen.. Sen laddade jag min 22lr och tog ut mitt vilddjur ur buren.. Den lille hunden var taggad men fick behålla kopplet till en början.. Vi gick  mot en slänt i kanten av åkern där grävlingarna grävt rejäla hålor. Hunden började vädra och vi släppte, hon drog iväg längs med åkerkanten och hoppade över en stengärdesgård... Där var en grävling som på rappa ben drog in i hallonsnåren med hunden skällandes efter.. Tyvärr gick det inget vidare, i snåren fanns mängder med hål och troligen dök grävlingen ner i ett av dem. Jag uppmuntrade inte hunden att dyka ner heller så vi gick vidare. Bonden visade skadorna i åkern som grävlingarna orsakat, älgen betar av havren men grävlingarna plattar till så man inte kan ta halmen ens. Stora fläckar var helt nedtryckta i åkern. Vi sökte vidare och hunden tycktes vädra i åkern...hon gjorde några rusningar ut i havren och vi stod tyst och väntade, måtte hon hitta nåt. Men åker efter åker kollade vi av, även grannens åkrar hade vi fått lov till. När vi kom ut på en vall i närheten av ett gryt så tog hunden upp ett spår.. Hon ökade farten och nu borde hon snart vara ikapp tänkte jag, strax därefter började hon skalla,ca600m bort. Jag traskade bortåt och hörde hunden gny och skalla, men sen var det tyst. Jag gick halvvägs och stannade för att lyssna, inget hördes. En liten stund senare kom hunden tillbaka,blöt mm oskadd. Vid 00.00 avbröt vi jakten, och grimbart klarade sig den här gången.  
Jag föreslog att jag kunde köra grytjakt någon dag, samtliga gryt var i grävbar mark. Bonden tyckte att det gick bra, fast efter havreskörden i sådana fall. Jag nämnde även älgflugornas herres vorsteh men fick inget riktigt svar, jag ska ta och ringa bonden i nästa vecka och föreslå att vi går ut ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar