tisdag 8 juli 2014

Skyddsjakt hos bonden

Bonden ville ha hjälp på gården så jag steg upp vid 3.15... På vägen till bonden såg jag en älg längs med vägen,sen en påkörd hare..och på bondens grusvägen sprang en rävvalp. Inga fåglar i sikte så jag fixade mitt gömsle..sen gjorde jag ett försök att locka in räven...en bock kom istället. Jag kröp ner i gömslet bakom gödselrännan.. Några skator hördes och jag lockade med kråkpipan..inget hände så jag testade harskrik..då kom 50-60kajor farande runt ladan..bössan fick bekänna färg och en efter en störtade de till marken.. Under morgonen flyttade jag runt på gården och testade nya pass..det var vinstgivande..27 kajor kunde jag räkna in men troligen hade jag dräpt fler..vegetationen kring gården gör det omöjligt att hitta..jag fick gå flera varv och kolla över..en levande hittade jag som vingats,,och bonden hittade en död i foderkrubban.. En givande morgon..jag gjorde ett besök på den andra gården men där fanns inga kajor, en skata fick trilla av pinnen dock..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar