fredag 18 juli 2014

Hemmagjort liggömsle till gåsjakt

Liggömsle är ganska dyra att köpa..kan väl inte vara allt för svårt att göra ett eget tänkte jag..
Jag lyckades av en slump upptäcka att Claes Ohlsson sålde säckväv till ett bra pris..
99kr för en bit på 5 x 1 m.. Säckväven inhandlades och jag bredde ut väven på golvet..veck upp så väven täckte upp till axelhöjd framtill, bakre delen blev längre.. överskottet klipptes bort.. därefter sydde jag med en stor nål och garn för hand. inte så jädrans noga. jag klippte upp ett snitt framtill för att lättare komma i och ur.. överskottet av väv användes till att göra en dold anordning för bössan..den måste gömmas men skall gå fort att dra fram..anordningen gjordes i tre flärpar..luftgeväret på bilden visar.  Den bakre väven på säcken vek jag in likt en sovsäck och sydde ihop..kolla bild. Tanken är att man har ett liggunderlag i säcken och kanske en kudde, på överkroppen räcker en vassfärgad långärmad t-shirt bra sen och en luva för ansiktet.. Jag vet inte om säcken ska anses klar, funderar på att skissa upp lite bruna ränder och sy på lite tygbitar för extra camo..givetvis kompletterar man med växtmaterial på platsen där man jagar sen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar