torsdag 3 juli 2014

helgens skyddsjakt..

Skyddsjakten började med att jag gillrade upp kråkfällan på torsdagen. På fredagen åkte jag till gården och längs med nocken på varje ladugård satt kajorna tätt. Jag klev ur bilen och de dök bakom taket.. snabbade mig runt hörnet då flocken lättade ifrån silon.. två snabba skott resulterade i dubblé, kajorna dunsade i backen och bössan bröts..i med två nya patroner.. ytterligare en dubblé presterades.. 9 fåglar totalt på 9 skott sen drog de bortåt.. jag gick en sväng och hittade ytterligare kajor som tryckte i träden på gården.
15 st på en kort premiärjakt får anses bra.
Nu skulle fällan kollas, betet på toppen var borta men fåglarna hade inte hittat ner uti..Jag lät fällan stå gillrad ytterligare en dag, dagen efter fick jag höra av bonden att det var fångst..närmare 20 fåglar hoppade i fällan.Så på lördags eftermiddagen åkte jag för att vittja, bössan tog jag med mig.. 3 fåglar lyckades jag skjuta, och i fällan satt 21 kajor och 2 skator.. Det var lite meck med att håva dem en och en i fällan.. 3 lämnade jag kvar som lockfåglar och jag fyllde upp vattenskålen på nytt. Dagen efter blev det tyvärr ingen mera fångst.. men ytterligare 2 kajor lyckades jag skjuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar