tisdag 22 juli 2014

Gårdagens skyddsjakt

Åkte bort till bonden och var där vid 05.00.. kajorna tycktes vara borta men några duvor hade hittat dit.. så 2 duvor fick jag skjutit..sen drog de iväg..jag gömde mig i ladan och fick syn på tre skator som gick vid fodertrågen....1 sköt jag...och strax därefter sköt jag 2 kajor. Bonden åkte iväg till en annan gård för att jobba och en stund senare ringde han mig.. -får du några fåglar? annars sitter det en del här om du kommer bort.. -jag kommer direkt sa jag..  Väl framme vid den nya gården så såg jag att där satt 10 talet duvor på taket, även några kajor.. snackade lite med bonden och gick därefter och hämtade bössan.. började med att skjuta en duva på taket.. kajorna lättade och en bit längre bort flög en flock på 50 talet kajor iväg. Duvorna satt inne i en del av ladan så jag skrämde ut dem och tog ytterligare en på flykten. Flyttade mig runt ladan och lyckades skjuta 3 duvor som störtade in för landning på taket. Sen flög de bort till en annan lada där de landade. Bonden kom ut, -de landade på grannens lada sa jag..för den är tillhör väl inte denna gården? jodå sa bonden..bara att skjuta... Så det blev några duvor till.. totalt 8 duvor på denna gård. På vägen hem körde jag förbi ännu en gård och lyckades skjuta 2 skator..den ena i luften när den försökte fly..inte ofta jag skjuter skator flygandes.. summerat för dagen 10 duvor..3 skator och 2 kajor.. (några är kvar på tak och i gödselbrunn..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar